Web-sivu sveitsiläiseen tapaan

Kun halutaan luoda www-sivulla mielikuvia, käytetään usein sellaisia värejä, symboleja ja kuvakieltä, jotka auttavat ihmisiä mieltämään ja hahmottamaan jonkin asian www-sivun kautta. Minkälaisia mielikuvia Sveitsi sitten herättää? Kenties jotakin valkoista ja puhdasta, kuten lumi ja alpit, sveitsiläinen puhdas luonto ja luonnonläheinen teknologia. Sveitsiläiseen luontoon liittyen myös vesistöt, ja vuoret kuuluvat varmasti kuvaan. Jos taas muistelemme, mistä asioista Sveitsi tunnetaan, voisi symboleja olla vaikkapa kellot ja muu hienomekaniikka, sekä teknologia, kuten myös sveitsiläiset juustot, viinit ja suklaat. Yksi vahva sveitsiläisyyden symboli on myös Sveitsin punainen lippu, jossa on valkoinen risti.

Näistä lähtökohdista voidaan alkaa rakentamaan sveitsiläistyyppistä www-sivua. Taustakuvana voisi olla vaikkapa alppimaisema tai valkoinen vuoren lumihuippu. Kuvakieltä käyttäessä ei voi unohtaa monia pieniä sveitsiläisyyden symboleja, kuten vaikkapa juuri huippuarvostettuja sveitsiläisiä kelloja. Sivun teemaväreinä voivat olla vaikka Sveitsin lipun värit, ja kuva-aiheita käytettäessä voisivat sivulla vuorotella esim. alppimaisemat ja sveitsiläisen pienteollisuuden, kuten viinien, juustojen ja suklaan kuva-aiheet. Tämä on tietysti vain yksi idea sveitsiläisestä web designista. Hyvä esimerkki sveitsiläiseen tyyliin tehdystä www-sivusta on itse asiassa kauneuden ja terveydenhoidon erikoissivusto Swiss Clinic, joka esittelee sveitsiläisiä kauneuden ja terveydenhoidon tuotteita ja palveluita. Sivun yleisilme on vaalea ja asiallisen hillitty. Sivua voisi sanoa klassisen kauniiksi ja tasapainoiseksi. Pieni vihjaus Sveitsiin löytyy Swiss Clinicin logosta, jonka fontti on sveitsiläistyylinen ja logossa näkyy myös pieni Sveitsin lippu.

Aina ei tarvitsekaan sijoittaa kaikkia asioita kerrallaan www-sivulle, vaan pieni vihje toimii usein paljon paremmin. Tämä sääntö pätee www-sivujen visuaaliseen toimivuuteen yleisemminkin: jos yrittää sijoittaa liikaa teknisiä ”hienouksia” ja vaikka multimediaa sivulle, voi lopputulos olla varsin amatöörimäinen. Swiss Clinic on sen sijaan hyvä esimerkki ammattitaitoisesta web-suunnittelusta. Koska www-sivujen ulkoasu on tänä päivänä tärkeää, ja ihmiset tekevät monenlaisia arvioita esim. jonkin yrityksen luotettavuudesta juuri www-sivun ulkoasun perusteella, on toimivan www-sivun omistaminen yrityksille hyvin tärkeää.