Valokuvien rooli viestinnässä

“Maailma muuttuu, Eskoseni”, kirjoitti Aleksis Kivi aikoinaan. Tämä lause voisi koskea vaikkapa sitä, miten visuaaliseksi kulttuurimme on muodostunut. Viime vuosina ihmiskunta on näpsinyt yli kymmen prosenttia kaikista ottamistaan valokuvista, eikä ihme, sillä lähes jokainen kantaa nykyään kameraa jossain muodossa mukanaan lähes koko ajan. Tämä on vaikuttanut myös siihen että sosiaalisen median kautta valokuvista (ja videoista) on tullut uusi, universaali kieli.

Valokuvista on itseasiassa tullut jossain suhteessa paljon tärkeämpi viestintäkeino kuin itse tekstistä. Sivusto, jossa on yksivärisen taustan päällä komeileva, isolla Ariel-fontilla kirjoitettu väriteksti ja jota koristaa ehkä yksi pikselinlaadultaan huono valokuva, ei saa enää osakseen muuta kuin korkeintaan sympatiaa, etenkään jos perimmäinen tarkoitus oli yrittää myydä jotain.

Tänä aikana menestyäkseen sivuston valokuvien täytyy olla hyvälaatuisia ja ihan erityisen hyvälaatuisia silloin jos kysymys on verkkokaupasta, koska sivuilla vierailevat helposti yhdistävät valokuvien laadun tuotteiden laatuun. Samoin yrityksen, joka hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan, on tärkeää lisätä päivitykseensä kuvia.

Oman sivustonsa linjaa miettiessään on hyvä vierailla muilla sivuilla ja miettiä mikä niissä on hyvää tai huonoa. On yrityksiä jotka onnistuvat saamaan tuotteestaan äärimmäisen houkuttelevia jo ihan pelkästään tarjoamalla sivustoillaan valokuvaelämyksiä, kuten tekee tämä italialainen hotelli. Sen idean ymmärtänee ilman italiankielen tuntemustakin.

Verkkokauppojen kohdalla taas hyvälaatuisten kuvien lisäksi tärkeintä on että tuotteet ovat selkeästi näkyvillä, kuten tässä suomalaisessa verkkokaupassa, joka on viisaasti valinnut valkoisen taustan, sillä silloin huomio kiinnittyy välittömästi itse tuotteisiin. Joskus valokuvilla ei ole muuta tarkoitusta kuin saada vierailija tuntemaan olonsa tervetulleeksi. Usein tätä kikkaa käyttävät modernit yritykset, joiden liiketoiminta tapahtuu suurelta osin internetissä, sillä se poistaa yritykseltä mahdollisen kasvottomuuden ja antaa potentiaalisille asiakkaille inhimillisen ja lämpimän kuvan yrityksestä.

“Minkä kuulet, unohdat. Minkä näet, muistat. Minkä teet, opit”, väittää vanha kiinalainen sananlasku. Teksti on helpommin unohdettavissa ja ohitettavissa kuin kuva. 90 % aivojen käsittelemästä tiedosta on visuaalista tietoa, joten ihan jo markkinointiakin ajatellen yritys voi tehdä itselleen suuren palveluksen satsaamalla sivustonsa visuaaliseen ilmeeseen.