Hyvän webbisivun luominen

Jokainen nettisivun luoja haluaa varmasti tehdä hyvän ja mieleenpainuvat sivut. Ja varmaan jokainen on jossain vaiheessa vieraillut jollakin nettisivulla, joka ei voi vähempää kiinnostaa mutta silti se on vain kahlattava läpi jotta löytäisi juuri sen kohdan, jota hän tarvitsee. Kuulostaako tutulta? Todellakin. Tällaisissa sivuissa on yleensä muutama seikka, joilla sen saisi paremmaksi, pienin korjauksin.

Yksi asia johon tulisi kiinnittää huomiota sivuja suunnitellessa, on se että sivut ovat selkeät käyttää. Jos asiaa on paljon, eikä sitä ole millään tapaan jaettu aihepiirien mukaisesti, tekee se sivusta hankalan luettavan. Sen voi tehdä joko yläotsikoilla ja sivussa olevalla aihejaolla. Myöskin jos tekstiä on samalle sivulle ahdettu liikaa, tekee se tiedon saamisesta puuduttavaa ja mikäli tietoa ei löydy tarpeeksi nopeasti, on tässä vaiheessa jo lukija mahdollisesti vaihtanut sivustolta pois. Eikä sekään auta jos kuvat ja tekstit ovat sikin sokin, vaikeuttaa sekin myöskin sivujen lukemista. On aina parempi, mitä vähemmän klikkauksia sivulla kävijä joutuu tekemään saadakseen haltuunsa haluamansa tiedon.

Eli selkeät valikot sivustoon, siitä lähdetään. Tämän on myös havainnut pelialan yhtiö Betsson jonka sivut ovat selkeät ja informatiiviset. Yläosasta löytyy jaoteltuna eri peliosiot vedonlyönnistä pokeriin ja arpoihin ja kustakin yläotsikosta pääsee helposti näihin alaosastoihin, jotka myös ovat selkeät ja navigoiminen pelistä toiseen sujuu hyvin. Sivuilla on juuri sopivassa suhteessa grafiikkaa ja tekstiä, joka tekee sivuista kutsuvat.

Jos verkkosivulle halutaan paljon kuvia, on ne hyvä laittaa kaikki yhteen ja samaan kategoriaan, kuten monesti näkee esim. hotellien omilla sivuilla olevan tapana. Sieltä löytyy kuvagalleria, josta löytyy kaikki hotellin kuvat yhdeltä ja samalta sivulta.

Myöskin kuvaavat otsikot ovat hyviä. Jos tarkoitus on esim. esitellä henkilökuntaa, on sen paikka luonnollisesti otsikon esim. henkilökunta-otsakkeen alla. Tällöin sivulla olija tietää jo heti avaamatta otsikkoa, että tästä osiosta löytyy henkilökunnan esittely ja mahdollisesti kunkin yhteystiedot.

Ja on syytä myös katsoa, että jos yhden sivun tekstiosuus alkaa muodostua liian pitkäksi otsakkeidenkin kanssa, että joka aihealueen jälkeen on vierityspalkki takaisin ylös. Välillä ei nimittäin ole mitään niin ärsyttävää kuin skrollailla sivukaupalla tekstiä takaisin ylös kun sen voisi tehdä helpomminkin.