Valokuvien rooli

Sosiaalisen median aikakautena viestinnän monimuotoisuus on laajentunut aivan uusiin mittoihin, sillä valtamedian rinnalla uutisia ja mainontaa tarjotaan miljoonilla nettisivuilla ja applikaatioissa. Nykypäivänä kiireisen kuluttajan ei siis välttämättä tarvitse lukea sanomalehden pitkiä kirjoituksia tai selata lukuisia nettisivuja löytääkseen haluamansa, koska tarvittavan informaation voi saada esimerkiksi twiitillä tai Instagramissa kuvan välityksellä.

Tänä päivänä tehokkain tapa erottautua virrasta on hyvälaatuisten kuvien käyttäminen. Laajan tarjonnan takia ammattitaitoiset kuvat ovat muun muassa verkkokauppojen elinehto, sillä harva päätyisi kuvallisen palvelun sijaan ostamaan mitään pelkän kuvauksen perusteella. Sama pätee esimerkiksi lomamatkalla hotellin valintaan tai jo pelkästään treffiseuraa etsiessä – kuvallinen ilmoitus voittaa aina! On myös otettava huomioon, ettei valveutuneelle kuluttajalle kelpaa mikä tahansa rakeinen ja vääristynyt kuva, sillä useimmilla hyvä kamera kulkee päivittäin puhelimen mukana taskussa, eikä taidossa ottaa hyviä kuvia välttämättä nähdä enää mitään ihmeellistä. Siksi viestijän tulee kiinnittää erityistä huomiota viestin ulkonäköön.

Jos kirjoittaja tuntee itsensä ummikoksi kuvien valitsemisen suhteen, voi ratkaisu löytyä erilaisista blogeista tai ammattivalokuvaajan avulla. Kokeneempi kuvaaja pystyy laadun lisäksi ohjeistamaan oikeanlaisen tunnelman ja viestin saavuttamisessa. Inspiroivissa kuvissa kohde kuvataan aidoksi lavastetuissa tilanteissa mahdollisimman luonnollisessa valossa. Kuvien muokkaamista tulee siis harkita tarkkaan, sillä liika viilailu näkyy ja saattaa heikentää kohdeyleisön luottoa. Jos samassa yhteydessä on tarvetta useammille kuville, on yhtenäisen ilmeen säilyttäminen arvokas lisä.

Visuaaliseen ilmeeseen panostaminen on ehdottoman tärkeää ja voi nostaa uuden yrityksen nopeasti kilpailijoidensa rinnalle. Mikään ei myy ilman hyvää kuvaa!