Markkinoi nettisivuasi

Oman nettisivun perustaminen on nykyään varsin helppoa, eikä se edellytä enää samalla tavalla HTML-osaamista ja ohjelmointitaitoja kuin vielä 10 – 20 vuotta sitten. Nykyään on nimittäin tarjolla paljon valmiita niin sanottuja CMS- eli sisällönhallintapalveluja, joiden avulla uuden www-sivun saa pystyyn vaikka parissa minuutissa ilman IT-alan erikoisosaamista. Ja mikä parasta, monet palvelut tarjoavat nettisivuja myös ilmaiseksi – tosin tietyin rajoituksin.

Uuden nettisivun avaaminen on siis helppoa. Maailma on kuitenkin täynnä nettisivuja eikä pelkkä uuden sivun avaaminen tuo sinne vielä välttämättä ensimmäistäkään vierailijaa. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää osata markkinoida sivua oikein ja hankkia sille näkyvyyttä netissä. Nettisivun markkinoinnissa kannattaa toimia suunnitelmallisesti, ja ensin on järkevää hyödyntää kaikki maksuttomat keinot sivun näkyvyyden parantamiseen.

Tärkeintä on huolehtia siitä, että uusi sivu tulee mukaan hakukoneiden – käytännössä Googlen – indeksiin, ja löytyy hakupalvelusta sopivilla hakusanoilla. Tästä käytetään nimitystä SEO (Search Engine Optimization), joka tarkoittaa sivun optimointia hakukoneita varten. Tähän löytyy paljon ohjeita internetistä. Hakukoneoptimoinnin lisäksi kannattaa varmistaa, että oma sivu löytyy tärkeimmistä aihepiirin linkkilistoista ja mikäli mahdollista, niin myös muut sivustot lisäävät sivuilleen linkin sinun sivullesi.

Ilmaisten markkinointikeinojen jälkeen voi ottaa käyttöön varsinaisen markkinointibudjetin ja perinteisen maksullisen mainonnan. Tämänkin voi aloittaa Googlesta, joka tarjoaa Adwords – mainosohjelmaa hakukonepalvelunsa yhteyteen. Myös muut hakukoneet sekä esimerkiksi Facebook tarjoavat vastaavia mainosohjelmia webmastereille. Jos budjetissa on varaa, niin hyviä kanavia nettisivun markkinointiin ovat myös TV ja radio.